شرایط استخدام امدادگر اورژانس

استخدام امدادگر اورژانس
دوره امدادگر اورژانس

امدادگر اورژانس

امدادگر اورژانس(Emergency responder) متخصصانی هستند که در مواقع بحرانی مانند حوادث و فوریت‌های پزشکی به ارائه خدمات اورژانسی می‌پردازند. از آنجایی که مراقبت های یک امدادگر اورژانس پیش از مراقبت های پزشکی پیشرفته انجام می شود اهمیت فراوانی دارد. در لیست رشته‌های وزارت بهداشت، شغل امدادگری اورژانس دارای سه رشته با عناوین کاردان، تریاژ تلفن و کارشناس فوریت‌های پزشکی است.

وظایف امدادگر اورژانس

در دوره امدادگر اورژانس، خدمات اولیه درمانی به منظور کمک به بیماران  آموزش داده می شود، وظایف امدادگر اورژانس عبارت است از:

  • معاینه بیمار و ارزیابی وضعیت او
  • ارتباط برقرار کردن با مرکز اورژانس و دریافت راهنمایی
  • استفاده از جدیدترین روش‌ها برای رفع مشکلات شدید مانند ایست قلبی و تنگی نفس
  • تسلط به برخی دستگاه‌های پزشکی
  • کنترل علائم حیاتی بیمار اعم از فشار خون، تنفس، نبض و …
  • رساندن بیمار به نزدیک‌ترین مراکز درمانی
  • دادن اطلاعات مرتبط با وضعیت بیمار به مرکز درمان

شرایط استخدام امدادگر اورژانس

برای استخدام به عنوان امدادگر اورژانس باید شرایطی که در ادامه آورده شده است را داشت. 

  • شرکت در آزمون مربوط به این سازمان که طی دو مرحله کتبی و عملی برگزار می شود شرکت کنید و نمره لازم را کسب کنید.
  • معتقد به دین اسلام و ادیان رسمی ذکر شده در قانون اساسی کشور 
  • تابع جمهوری اسلامی ایران و متعهد به قانون اساسی 
  • نداشتن ممنوعیت استخدام از مراجع قضایی 
  • اعتیاد ندشتن به دخانیات و مواد مخدر 
  • دارا بودن توانایی روانی و جسمی و تایید این توانایی‌ها از جانب کمیسیون پزشکی یا شورای طب کار.
  • نداشتن سوء سابقه
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت 
  • دارا بودن شرایط سنی لازم( دیپلم حداقل 18 و حداکثر 26 سال، برای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشدحداقل20 سال و حداکثر40 سال)

چه کسانی نمی توانند امدادگر اورژانس شوند؟

در صورتی که داوطلب یکی از شرایط ذکر شده در ادامه را داشته باشد امکان اشتغال آن به عنوان امدادگر اورژانس وجود ندارد.

  • افرادی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار هستند و به این سازمان‌ها تعهد دارند.
  • افرادی که از خدمات دولتی منع شده‌اند.
  • افرادی که توسط سازمان‌های مربوط به وزارت بهداشت اخراج شده‌اند.
  • افرادی که مدرک تحصیلی آن‌ها از مدرک تحصیلی ذکر شده در دفترچه بالاتر است.

امدادگر اورژانس در چه جاهایی می تواند مشغول به کار شود؟

امدادگران اورژانس، متخصصانی هستند که در مواقع بحرانی مانند حوادث و فوریت‌های پزشکی به ارائه خدمات اورژانسی می‌پردازند. این افراد می‌توانند در مکان‌های مختلفی مشغول به کار شوند. از جمله این مکان‌ها پایگاه‌های اورژانس در سراسر شهر و کشور، بیمارستان‌ها، شرکت‌های خصوصی، آمبولانس‌ها، هواپیماهای اورژانس، سازمان‌های هلال احمر، شرکت‌های صنعتی و مراکز ورزشی است.

علاوه بر این مکان‌ها، امدادگران اورژانس می‌توانند در حوزه‌های مختلفی نیز استخدام شوند. برای مثال، آنها می‌توانند در مراکز آموزشی به تدریس کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی بپردازند، در زمینه تحقیقات مربوط به فوریت‌های پزشکی فعالیت کنند و یا به عنوان مشاور در زمینه فوریت‌های پزشکی و اورژانس به سازمان‌های مختلف خدمات ارائه دهند. به طور کلی، امدادگران اورژانس می‌توانند با توجه به علاقه، مهارت و تجربه‌شان محیط کاری مناسب خود را انتخاب کنند و در زمینه‌های مختلفی از حوزه پزشکی و اورژانس فعالیت داشته باشند.

میزان حقوق امدادگر اورژانس

میزان حقوق امدادگراورژانس به عواملی متعددی مثل بیمارستانی که در آن مشغول به فعالیت است، شیفت کاری، پیمانکار بودن و یا رسمی بودن، سابقه کار بستگی دارد اما به طور کلی می توان گفت حداقل دستمزد در نظر گرفته شده برای یک امدادگر اورژانس حقوق وزارت کار است.

سرفصل دوره امدادگر اورژانس:

دوره اول: فوریت های پزشکی و کمک های اولیه شامل موضوعات: اصول پایه امداد، اورژانس های طبی، مسمومیت و سو مصرف مواد، اورژانس های رفتاری، اورژانس های زایمان، مدیریت حادثه، امداد در شرایط خاص، اکسیژن رسانی، تست ها و آزمایش های پزشکی، دستگاه گردش خون، دستگاه تنفسی، دستگاه عصبی، دستگاه عضلانی_اسکلتی، دستگاه گوارش،  دستگاه ادراری، سطح هوشیاری، حمل مصدوم

دوره دوم تکمیلی داروشناسی شامل موضوعات: کمک های اولیه، شیوه برخورد با مصدومین، علائم حیاتی، ارزیابی و احیا قلبی_ریوی_مغزی، خفگی، شوک، گردش خون و خونریزی، آسیب های اسکلتی و ماهیچه ای، پانسمان و بانداژ، ساختمان پوست و سوختگی، گرمازدگی و سرمازدگی، مسمومیت

دوره سوم: امدادگر اورژانس شامل : اینسترومنت های تزریق، فشارخون، قندخون، تزریق عضلانی، تزریق وریدی، فرآیند تزریق سرم، نحوه استفاده از آمبوبگ در احیا، احیا نوزاد و بزرگسال در شرایط مختلف، کنترل عفونت و زخم ، پانسمان و بانداژ ، رگ گیری، آنژیوکت، اکسیژن تراپی و …

مهاجرت با مدرک امدادگر اورژانس

مهاجرت با مدرک امدادگر اورژانس یکی از امکاناتی است که برای افرادی که تمایل به کار به عنوان امدادگر اورژانس در کشورهای دیگر دارند، در نظر گرفته شده‌است. برای اقدام به مهاجرت با مدرک امدادگر اورژانس می‌توان از طریق روش‌های مختلفی پیش رفت. برنامه‌های مهاجرت کاری، برنامه‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌های کارآفرینی از جمله روش‌های رایج برای مهاجرت با مدرک امدادگر اورژانس هستند. برنامه‌های مهاجرت کاری در کشورهایی مانند کانادا و استرالیا امکان اخذ اقامت دائم یا موقت برای امدادگران اورژانس را فراهم می‌کنند، در حالی که برنامه‌های سرمایه‌گذاری به افراد امکان می‌دهند با سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند پرتغال و یونان اقامت دائم دریافت کنند. همچنین، برنامه‌های کارآفرینی در کشورهایی مانند کانادا و استرالیا امکان اقامت دائم را برای افرادی که تمایل به راه‌اندازی کسب و کار مرتبط با امدادگری اورژانس دارند، فراهم می‌کنند.

در صورت تمایل به مهاجرت با مدرک امدادگر اورژانس، افراد باید دارای مهارت‌های زبانی، مدرک تحصیلی معتبر، تجربه کاری، و آزمون‌های مهارت باشند. الزامات هر برنامه مهاجرتی ممکن است متفاوت باشد و افراد باید الزامات هر برنامه را به دقت بررسی کنند تا مهاجرت موفقیت‌آمیزی را تجربه کنند.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین مشاغل، امدادگر اورژانس است‌. از آنجایی که این شغل با انواع بیماری‌ها، مصدومیت‌ها و سوانح سر و کار دارد، کمی تنش‌زا خواهد بود. در صورتی که توانایی لازم برای انجام این کار را دارید می‌توانید در دوره امدادگر اورژانس ثبت‌نام نمایید و کلاس‌های آن را شرکت کنید. انجمن پرستاری ایران برای آموزش این رشته، دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند و به پذیرفته‌شدگان مدرک معتبر ارائه خواهد داد. در صورت دریافت مدرک می‌توانید در آزمون‌های استخدامی مربوط به آن شرکت کنید و در این شغل به فعالیت بپردازید. از آنجایی که امدادگر اورژانس با جان مردم سروکار دارد، باید بتواند در آزمون‌های کتبی و عملی مختلفی قبول شود تا به استخدام شرکت‌های مربوطه درآید.

در این مطلب به بررسی کامل دوره امدادگر اورژانس پرداختیم. در صورت داشت هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید یا با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیران باشیم. برای ثبت نام دوره‌های انجمن پرستاری ایران می‌توانید از طریق انجمن پرستاری اقدام کنید.

  • میزان حقوق امدادگر اورژانس چقدر است؟
  • استخدام امدادگر اورژانس چه شرایطی دارد؟
  • چه افرادی نمی‌توانند در آزمون استخدامی سازمان اورژانس ثبت‌نام کنند؟
  • استخدام امدادگر اورژانس چه شرایط سنی دارد؟